حقوق مصرف کننده؛ حقی که کمتر دیده شده است| تولید بدون مصرف کننده، معنایی ندارد
امروز نهم اسفند ماه است. روزی که در تقویم به نام "روز حمایت از حقوق مصرف کننده" نامگذاری شده است و این امر نشان از اهمیت و لزوم توجه به بخش کثیری از جامعه دارد.

منصوره زمانی- همه ی ما مصرف کننده هستیم؛ مصرف کننده کالا و خدمات مختلف و متنوع، این مصرف کننده است که با خرید یک محصول و یا استفاده از خدمات یک واحد، می تواند موجب ترقی و توسعه آن واحد تولیدی و خدماتی گردد یا بعکس با عدم توجه و کنارگذاشتن آن محصول، واحد تولیدی و خدماتی را حتی به مرحله ورشکستگی و تعطیلی بکشاند.
بنابراین بی شک باتوجه به گستردگی تنوع دراین حوزه، وجود قوانین و قواعد خاص و محکم برای استیفای حقوق و حمایت از حقوق مصرف کنندگان بیش از پیش مهم و ضروری بنظر می رسد، چرا که تولید، درآمد و اقتصاد، بدون مصرف کننده وجود نداشته و معنایی نخواهد داشت.
سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان یکی از نهادهای اصلی و مرتبط با حقوق مصرف کنندگان در کشور ما است که با اهدافی مانند حمایت از تولیدات داخلی و مصرف کنندگان، بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالاهای تولیدی و وارداتی و خدمات و رسیدگی به تخلفات، نظارت بر شبکه های توزیع کالاها و خدمات تشکیل و در این عرصه فعالیت می کند.
براساس فصل سوم قانون حمايت از حقوق مصرفکنندگان مصوب 15 مهرماه 1388 مجلس شوراي اسلامي، انجمن ملّی حمايت از حقوق مصرف کنندگان نیز به منظور ساماندهی مشارکت مردمی در اجرای سیاستها و برنامههای حمایت از حقوق مصرف کنندگان تشکيل و طبق قانون و آئين نامههای اجرایی آن و مفاد اساسنامه مصوب فعاليت می نماید.
در همین زمینه و به مناسبت این روز، رییس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان گیلان در گفت و گویی با "گسترش تولید و تجارت"، درمورد اهداف این انجمن عنوان کرد: با تصویب قوانین حمايت از حقوق مصرفکنندگان، سعی شده است تا نسبت به قشرعظیم مصرف کنندگان و آسیب های آنان در بازار غیررقابتی و ایجاد تعادل میان آنان توجه جدی تری شود.
ساسان والافر گفت: طبق قانون حمایت از حقوق مصرف کننده، تولیدکنندگان وظایفی چون ارائه ضمانت نامه، داشتن نمایندگی، الصاق برچسب قیمت و ... دارند تا حقوق مصرف کننده رعایت شده و بازار در وضعیت مطلوب تری قرار گیرد.
وی ادامه داد: برخورداری از کالا یا خدمات سالم و آگاهی از کیفیت، تاریخ تولید و انقضا، درج قیمت، برخورداری از جبران خسارات وارده ناشی و ... مهمترین حق مصرف کننده است.
منافع اقتصادی حمایت از حقوق مصرف کننده به تمامی افراد جامعه می رسد
والافر گفت: با توجه به گسترش تجارت الکترونیک، باید آگاهی بخشی در این زمینه بیشتر و قوانین به روزتری تدوین و اجرا گردد تا حقوق مصرف کننده در این زمینه اجحاف نگردد. وی تصریح کرد: حمایت نکردن از مصرف کنندگان، نارضایتی های زیادی را به دنبال خواهد داشت.
وی افزود: رعایت حقوق مصرف کنندگان باعث جلب اطمینان و رضایت مشتریان خواهد شد و میتواند به بهبود شرایط کسب و کار شرکتها و بنگاههای تجاری و اقتصادی کمک کند و منفعت آن در نهایت، به تمامی افراد جامعه خواهد رسید.
انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان تنها نهاد مردمی رسمی و قانونی حامی حقوق مصرف کننده در کشور است
رییس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان گیلان با اشاره به ضرورت تاکید بر حفظ حقوق مصرف کنندگان، خاطر نشان کرد: انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان تنها نهاد مردمی رسمی و قانونی حامی حقوق مصرف کننده در کشور است که احترام و رعایت حقوق مصرف کنندگان از بخش تولید تا مصرف را برای بهبود شرایط سخت کنونی و ارتقاء سطح بهره مندی مردم از کالاها و خدمات مصرفی همواره مدنظر داشته و پیگیری می کند.
والافر تصریح کرد: اولین دوره انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان گیلان در سال 1390 تشکیل و هم اکنون سومین دوره این انجمنها که با رای مستقیم مصرف کنندگان در هر شهرستان انتخاب گردیده اند، در حال فعالیت است.
وی گفت: در این مدت در 12 شهرستان استان گیلان به جز آستارا، ماسال، املش و رودبار، این انجمن تشکیل شده و بیش از 10 هزار نفر عضو دارد.
امید است این روز، روزی باشد برای تقویت نهادهای مرتبط با حقوق مصرف کننده و نهادهای مردمی، تحقق اهداف مدنظر و حمایت در حد عمل نه حرف از مصرف کنندگان تا شاهد بهبود فضای کسب و کار، تولید و اقتصاد، بهبود شرایط و ارتقاء سطح کیفی زندگی مردم یعنی مصرف کنندگان واقعی باشیم.